Om Karate

Mästare

Kommer inom kort

Sensei Kase

Kommer inom kort

Sensei Okuyama Tadao

Kommer inom kort

Sensei Yoshitakas

Kommer inom kort

XXX

Andningen och HARA

I Budo kommer betydelsen av Hara (c:a tre cm under naveln) från två olika källor. Den ena är Zen meditation. I Zen upptäcktes att under normal andning eller andning med bröstkorgen sänks luften i lungorna till centret av kroppen - till Hara. Detta tillät en bättre stabillitet och gav möjlighet till kontroll av insidan av kroppen. Med denna metod förbättrades rörelserna kraftigt. Å andra sidan finns samurajerna, vissa av dem märkte att istället för att använda muskelstyrkan från axlarna kunde de använda en punkt som låg lägre – menande Hara. De insåg att teknikerna var mer effektiva och de hade större möjligheter till framgång.

Toate

Toate betyder att vidröra utan fysiskt berörning. Ett exempel på hur man kan börja kontrollera denna förmåga är: när vi i början av en attack kraftfullt och med mycket energi blockerar angriparen och med mycket koncentration och korrekt andningfortsätter att göra så vid upprepade tillfällen. Om vi sedan en gång inte blockerarangriparen känner han det som om vi ändå hade gjort det och han anfaller inte, han tvekar.  Detta är ett exempel på början av Toate, men det finns mycket mer och bara några få som Sensei Egami och Yoshitakahar noggrant studerat detta. De har berättat för oss att för länge sedan hade några Budo mästare eller samurajer förmågan att paralysera små fåglar eller fladdermöss utan att röra vid dem. De koncentrerade sig helt enkelt på dessa, fokuserade dem med sina ögon, andning eller kiai och paralyserade dem så pass länge att de kunde sätta sina spjut i dem.

Viktiga delar i Budo träningen

En av de viktigaste delar av Budo art träningen är upprepad teknik eller kombination. Men dessa får inte göras slumpvis. T.ex. när man upprepar en viss teknik eller rörelse många gånger – runt 500, 1000 eller 10 000 tsuki slag, måste man titta inuti och känna sin förnimmelse/sensation eftersom troligtvis har bara två eller tre tsuki utförts korrekt (snabbhet, styrka, fokusering), kort sagt, effektivt. Och bara de här två eller tre tsuki är egentligen de viktiga och dem måste vi komma ihåg. Därför måste vi vara mycket insiktsfulla och kunna känna ögonblicket när vi har utfört dessa korrekt; titta inuti och lägga på minnet denna sensation/förnimmelse både i vår tanke och i kropp. Efteråt måste man fråga sig själv: Varför har jag gjort detta bättre den här gången och inte de andra gångarna? Detta är ett steg från kvantiteten till kvaliteten, det är vad som är verkligen viktigt i processen av inlärning – hur man går från en nivå till en annan. Nästa gång man tränar denna teknik eller vilken teknik som helst måste man försöka återkalla sensationen så att man i framtiden utövar tekniken med den. På så vis har man fått tekniken korrekt utförd två eller tre gånger efter att man bara upprepat den 100 gånger. Man utför den fortare för varje gång och kan lägga korrekt sensation till fler tekniker. Detta är en av nyckarna till framgång. Det räcker inte att träna samma övning tusentals gånger i 30, 40 eller 50 år utan att notera vad som händer inom en; utan att förbättra kvaliteten av våra tekniker och att man bara räknar med upprepningar. Detta är inte tillräckligt, man måste se vilken teknik är rätt, hur man har känt den och arbeta med den sensationen.

I träningen av Budo måste man nå långt fjärran. Jag tror att jag har nått det många gånger medan jag andra gånger tror att jag är nära, men ännu inte har nått det. Av den anledningen kan vem som helst göra framsteg i Budo så länge man följer rätt riktning att gå från en nivå till en annan. Detta är den stora skillnaden mellan olika utövare. Vad som är mycket viktigt är inte hur många år man har tränat, utan korrekt träning under dessa år. Detta är den enda vägen till framgång mot en överlägsen Karate. När någon frågar mig varför vi tränar så många attacktekniker, så ofta och starkare för varje gång, blir mitt svar att när man experimenterar med sensationen, anfallet och sökandet efter mer kraft blir vårt försvar starkare. När vi lyckas att utföra en starkare attack, måste vi fråga oss själva om vi själva skulle kunna avvärja en sådan snabb och kraftfull attack.

Råd till karateutövare/karateka

Råd till elever av Karate-Do är mycket enkelt. Man måste komma ihåg vad Gichin Funakoshi har sagt:"Karate-do ni sente nashi" (i karate-do finns ingen första attack), och förstå idén mentalt såväl som tekniskt. Man måste göra allt för att angriparen mentalt förstår att det är bättre för honom att inte attackera, han ska känna och acceptera det. Det är den riktiga betydelsen av ”Karate-do ni sente nashi" –motståndaren börjar inte attackera och därmed blir det ingen fight.

Karate

Karate-do är en kampform som vi utövar med kropp och själ.
Karate →

Schema

Vi tränar tre gånger i veckan. Se våra träningstider här.
Schema →

Bildgalleri

Våra träningar förevigas med en bild. Se här:
Bildgalleri →

Kontakta oss

Är du intresserad av att börja träna med oss?
Kontakt →

Genom att träna Karate - do tränar man och utvecklar mental och fysisk styrka, koncentration, smidighet, självförsvar.

Intresserad?